Ukoronowaniem wszystkich działań w firmie jest takie przeorganizowanie systemu działań, aby służył zaspokojeniu potrzeb klienta.

System organizacyjny musi zawierać sprzężenie zwrotne. Informacje „jak działać” dadzą nam opinie klienta, czy też jego reakcje na produkt. Dla każdej firmy schemat będzie się różnił, ale ogólny zarys wygląda w ten sposób:

zmiana-wartosci_diagram_01
To, co najważniejsze w tym schemacie, to strzałki w obie strony. Najczęściej schemat wygląda niestety tak (pomijając reklamacje, które trochę burzą tę prostotę):

zmiana-wartosci_diagram_02
Model na schemacie wydaje się być prosty, ale jak to wprowadzić w realne życie firmy?

Czy wiesz, co ceni w Twoich produktach klient?

Czy wiesz, co jest dla niego słabością Twoich produktów?

Czym się odróżniasz na rynku od swoich konkurentów?

Jakie potrzeby klienta zaspokajasz i czy mógłbyś je zaspokajać inaczej?

Jak rozwija się rynek twoich produktów, co nowego oferuje?

Czy cena produktu, którą proponujesz jest adekwatna do możliwości klienta w tym zakresie?

Czy mógłbyś produkować coś tańszego, nie tracąc jednocześnie użyteczności produktu?

To tylko podstawowe pytania, które powinieneś zadać.  Mając świadomość, że czym bardziej skomplikowany produkt, tym więcej będzie takich pytań i do tego bardziej szczegółowych. Ten wywiad musi dla Ciebie przeprowadzać stale Twój zespół handlowy.

Czy tak robi? Co robisz z tą informacją? Jak zostaje ona wdrożona do systemu?
Oczywiście, aby można było to zrobić systemowo, musisz takowy system posiadać Do tego służyły nam poprzednie kroki w organizacji firmy. Widzisz zatem, że jest to spójne i kompleksowe podejście do przeorganizowania firmy. Można, co prawda, zadziałać wyrywkowo np. tylko ze szkoleniami dla handlowców, ale trzeba się liczyć z tym, że i efekty będą cząstkowe. Nie zawsze problem tkwi w wyszkoleniu handlowców, lecz czasem w systemie zarządzania nimi (ich świadomości ścieżki sprzedaży czy dobrej organizacji pracy).
Każdą firmę można zorganizować jeszcze lepiej, każdy zespół handlowy może być wydajniejszy. Jeżeli traktujemy to jak inwestycję, która ma się zwrócić, to nie tylko nie dokładamy pieniędzy, lecz je zyskujemy.
Czy chcesz zyskać więcej?